Shop Administrace Aktivace Byznys Programu
Autor
Autor: David Marák
Aktualizováno: Před více než týdnem

V tuto chvíli máme již naimportované dodavatele, patrně upravené i kategorie produktů, a dost možná už řešíte i to, kde budete zboží prodávat. Také byste měli mít představu o tom, kde a jak nastavovat slevy u produktů.

Co jsme si zatím ještě neřekli, je to, kde a jak, případně proč nastavovat ceny dopravy.

Proč nastavovat cenu dopravy?

Pamatujte si jedno: jestli něco prodává váš produkt, tak to není jen cena produktu, ale také cena dopravy. Pokud se nebudete dostatečně věnovat cenám, za které nabídnete dopravu a platbu, nebudete v prodeji úspěšní. Obecné platí, že není dobré přehánět ani jednu věc - nabízet dopravu zcela zdarma či za co nejmenší peníze, a nebo ji naopak nabízet předraženě.

V prvním případě vygenerujete hodně objednávek, na kterých proděláte. Ve druhém případě naopak vygenerujete hodně minimum objednávek a zaplatíte velké náklady na inzerci, která nebude mít efekt. Takže proděláte také.

Dopravu je vždy vhodné nabízet s mírnou marží pro vás - pokud tedy dopravu nenabídnete zcela zdarma. Pokud nabízíte produkty, které mají jen omezené možnosti pro nastavení slev z doporučené maloobchodní ceny, ale současně relativně vysokou marži, můžete cenu produktů podrazit tím, že nabídnete zákazníkovi dopravu zdarma.

Dopravou zdarma se rozumí fakt, že zákazníkovi náklady na dopravu uhradíte. Pokud máte marži na produktu 500 Kč, vyplatí se vám zaplatit zákazníkovi dopravu zdarma, která stojí například 90 Kč. Pořád budete v plusu 410 Kč, a zvýšíte počet objednávek, které vám zákazníci budou generovat.

Kde nastavovat ceny dopravy a platby?

Dropohs byl vyvinut speciálně pro správu doprav a plateb v rámci jednotlivých dodavatelů. Pokud nahrajete do systému 10 různých dodavatelů, postupem času zjistíte, že pro každého z dodavatelů potřebujete odlišné ceny za dopravu a platbu. To vše můžete v systému Dropohs nastavovat.

Nastavení provádíte prostřednictvím levého menu "produktového štítku" a poté "Moje správa zemí, doprav a plateb".

Jakmile se prokliknete do sekce Moje správa zemí, doprav a plateb, ocitnete se uvnitř rozhraní, ve kterém můžete editovat dopravy jednak pro jednotlivé dodavatele, ale také pro jednotlivé typy distribucí. Pokud prodáváte zboží z vaší vlastní distribuce (které sami expedujete), budete patrně editovat cenu doprav v horní záložce "Vlastní distribuce".

Pro 2 poskytovatele cen doprav a plateb, jakými je DropShipping.cz a MegaDropShipping.cz, pak spravujete dle stejných záložek v horní části sekce Moje správa zemí, doprav a plateb.

Všimněte si, že ceny doprav nastavujete dle jednotlivých dodavatelů. Každému dodavateli zvlášť. To vám umožní manévrovat dle potřeb a možností napříč jednotlivými dodavateli.

Příkladné nastavení cen doprav a plateb může vypadat zhruba takto:

 

Editaci ceny provádíte jednoduše tím, že pro danou dopravu přepíšete hodnotu v zeleném boxíku. Přepsáním těchto hodnot dojde k automatickému uložení, nemusíte tedy nic dále potvrzovat.

Prostřednictvím ikonky modré tužky můžete dále editovat ceny platebních metod za danou dopravu a také aktivovat či deaktivovat jednotlivé platební metody (nedoporučujeme).

Základní pravidlo, které vám můžeme do začátku dát, je to, abyste na každé cene dopravy vydélali alespoň 20 CZK marži bez DPH.

U metod platby: za platbu dobírky doporučujeme, abyste měli za takovou platbu marži alespoň 15 CZK bez DPH.

Platbu kartou a platbu převodem je ve zvyku nabízet zdarma, tedy s 0 CZK. Pokud tyto metody nabídnete zpoplatněné, může dojít k úbytku objednávek.

Jak nastavit dopravu zdarma?

Nejdříve si položme otázku na dopravu zdarma: proč ji nabízet? Protože výrazně zvednete počet objednávek.

Kdy nabízet dopravu zdarma? Když máte marži na produktu alespoň 150 CZK a více.

Kde nastavit dopravu zdarma? Prostřednictvím levého menu produktového štítku přejděte do sekce Můj nákupní košík

Následně se ocitnete v sekci, ve které můžete spravovat dopravu zdarma. Systém Dropohs umí spravovat dopravu zdarma podle marže všech produktů v košíku. Systém mimo jiné rozpoznává 2 rozdílné stavy v košíku.

Co je Single košík? Single košík je výraz pro situaci, ve které je v košíku jeden či více produktů od jednoho dodavatele, respektive od dodavatelů, kteří expedují ze stejného místa. Pokud tito dodavatelé zasílají zboží ze stejného místa (přes stejný expediční sklad), systém vše v objednávkovém procesu nechá v rámci jedné ceny za dopravu a jedné ceny za platbu. Jinými slovy, i kdyby zákazník objednával 10 různých produktů, ale tyto produkty měli stejné místo expedice, zákazník bude platit jen jednu dopravu a platbu.

Co je Multi košík? Je přesně opačnou situací popsanou u Single košíku. Multi košík je stav v košíku, kdy zákazník dal do košíku produkty od více dodavatelů, kteří expedují z vlastních míst. Tyto produkty tedy nejdou přes jeden centrální sklad, a jdou k zákazníkovi z více různých míst zároveň. V takové situaci je nutné zákazníkovi účtovat dopravu podle toho, z kolika míst jdou zákazníkovi tyto produkty. Pokud tedy zákazník vložil do košíku 3 produkty, a ty se expedovaly ze 3 různých míst v ČR, bude zákazníkovi napočtena trojnásobná cena za dopravu.

Teď už víte, co oba pojmy znamenají. A protože se vyskytují v implementaci dopravy zdarma, je potřeba každé situaci (single vs multi košíku) nastavit slevy, respektive dopravu zdarma zvlášť.

Výpočet dopravy zdarma momentálně chápe pro každou variantu (single a multi) 2 různé úrovně.

První úroveň umožňuje nastavit dopravu zdarma například při nižší marži. Například při marži 159 Kč bez DPH u první úrovně můžete nabídnout dopravu zdarma pro Zásilkovnu. A ostatní dopravce nechat zpoplatněné. Vyplatí se vám to právě s ohledem na fakt, že Zásilkovna je relativně levná a v poměru marže za produkt či více produktů můžete zákazníka utáhnout alespoň tím, že mu něco zdarma opravdu dáte. To vám zvedne počet objednávek, které zákazníci vykonají ve vašem e-shopu.

Druhá úroveň nadstavuje první. Pokud jste v první úrovni nastavili marži například 159 Kč bez DPH, a u druhé úrovně nastavíte například marži 259 Kč bez DPH, systém bude v případě detekce marže rovné či vyšší jak 259 Kč bez DPH v košíku nabízet zákazníkovi dopravu zdarma ze všech dopravců. Zákazník tedy při větším objemu nákupů může dostat dopravu zdarma na všechny dopravce, nejen pro Zásilkovnu.


Proč počítáme marži a ne celkovou cenu objednávky?

Prozatím platí, že systém v modelu dropshipping může fungovat často spíše na menších maržích. A s ohledem na menší marže, které jsou v poměru ceny za produkty výrazně nižší, se nemusí model "celkové ceny za objednané zboží" vyplatit. Výpočet marže je tedy bezpečnější s ohledem na e-shopaře a hlídání reálných nákladů na expedici. S ohledem na zákazníka je samozřejmě méně srozumitelný. V blízké budoucnosti systém doplníme i o celkovou cenu.

Nastavovat můžete i cenu za platbu

Systém Dropohs dokáže nastavovat také cenu za platbu. Například můžete nabídnout platbu zdarma. Pokud totiž nastavíte jen dopravu zdarma, cena za platbu (zpravidla jen dobírka) se bude zákazníkovi stále účtovat. My zpravidla doporučujeme dát zákazníkovi cenu za dopravu zdarma, avšak cenu za platbu ponechat zpoplatněnou. 


Jak s nástrojem pracovat?

Obrázek níže ukazuje situaci, ve které je nastaven výpočet dopravy zdarma dle marže, a pro úroveň 1 Single košíku je nastavena minimální marźe 169 Kč. Od marže rovné a vyšší než 169 Kč bez DPH je nabídnuta zákazníkovi doprava zdarma pro GLS a Zásilkovnu. Tito dopravci totiž svítí zeleně. Pokud kliknete na kteréhokoliv z dopravců, kteří svítí černě, dojde k jejich aktivaci - zezelenají. Pokud kliknete na dopravce, kteří jsou aktivováni a svítí zeleně, dojde k jejich deaktivaci - budou opětovně černí. Práce s nástrojem je tedy jednoduchá a intuitivní.

Obdobně postupujete při zatrhnutí Platby zdarma nebo Osobního odběru zdarma. Pokud dotyčná platba nemá již ve výchozím nastavení nulu, pak se automaticky nabídne zdarma.

Nezapomeňte, že úroveň 2 vžda nadstavuje úroveň 1. Pokud úroveň 2 tedy vyplníte s vyšší marží, pak bude při dosažení vyšší marže v košíku nabídnuta doprava / platba / osobní odběr podle toho, jaké položky u ní zatrháte.

Může dojít na e-shopu u nákupního košíku ke kombinaci Single košíku a Multi košíku?

V kontextu používání košíku ze strany zákazníka nemůže nikdy nastat současně stav, kdy by měl zákazník košík, který by pracoval v úrovni "single košíku", a současně pracoval také v úrovni "multi košíku". Vše se dynamicky odvíjí podle toho, jaké zboží se nachází v košíku. Systém pak automaticky přiřadí v nákupním procesu ten košík a jeho nastavení, které je pro kombinaci zboží v košíku platné.

Znamená to tedy, že můžete dopravu zdarma nabízet pro rešim "Single košíku" zcela odliňě než pro režim "Multikošíku". Nikdy nedojde k jejich nakombinování.

Jakmile máte nastavenou dopravu, platbu, a také režim dopravy zdarma, je vhodné přejít k jednomu z posledních bodů prvotního nastavování, a to je editace vzhledu e-shopu.