Shop Administrace Aktivace Byznys Programu
Autor
Autor: David Marák
Aktualizováno: Před více než týdnem

Původní Byznys program stavěl vše na jednom e-shopu. Jak šel čas, začali jsme zjišťovat, že z určitých marketingových kampaní vytáhneme více, pokud provozuje více různých e-shopů s různou tématikou. Abychom však neporušovali zásady inzerentních nástrojů jako je třeba Google, je potřeba k takové problematice přistupovat velmi opatrně. 

Znamená to, že abyste skutečně eliminovali nepředvídatelná rizika a zvětšili záběr potenciálního dosahu, dva e-shopy dokáží vynahradit případné ztráty toho třetího – to je pouze myšlenkový příklad, ovšem osvědčil se nám v praxi. Samozřejmě vycházíme z faktu, že hodláte prodávat zboží v rámci modelu DropShipping. Tento model tedy umožňuje posílat vašim koncovým zákazníkům to zboží, které přímo vlastní dodavatelé. Vy nic neposíláte a dokážete poměrně snadno replikovat jeden e-shop v e-shopy – třeba – tři. Nutno však dodat, že se budeme snažit o to, aby se zboží nepřekrývalo a nebo se překrývalo naprosto minoritně.

Pokud však hodláte Byznys program použít také pro účely prodeje vlastního zboží, nebo rovnou pouze pro tyto účely, bude pro vás možnost vytvořit tři e-shopy náročnější právě proto, že replikace 3 e-shopů - kvůli logické nutnosti zboží manuálně editovat a vytvářet - zabere více času.

☝️ 3 e-shopy, protože…

✅ Zaberete větší místo na trhu

✅ Rozložíte riziko spojené s názvem domény mezi více e-shopů (název domény ovlivňuje konverzní poměr a jde o aspekt, který může být hůře predikovatelný). Pokud nevíte, co je konverzní poměr, pak ve zkratce zmíníme, že jde o poměr návštěv ku provedených objednávek. Jsou takové e-shopy, které z určitých důvodů generují méně objednávek a poté takové, které generují více objednávek. Dohledat skutečnou příčinu není vždy snadné, ale jedním z vodítek je právě název samotného e-shopu.

✅ Každý e-shop bude definován mírně odlišným zbožím, jeho strukturou nebo tématikou.

✅ Rozložíte riziko související s principem nahodilosti, se kterým kalkulují také Google Ads skripty. Zkrátka, riziko štěstí i smůly.

 

Nejen tyto aspekty, ale i další (které teď nemá příliš smysl rozebírat) mohou mít vliv na to, jakým způsobem se vám bude v následující – třeba i dlouholeté - spolupráci dařit.

 

☝️ Vyberte tři témata pro vaše e-shopy

Pokud se vrátíme k modelu DropShipping, na kterém je postavena významná část systému Dropohs, s ohledem na množství dodavatelů a jejich variabilitu nedoporučujeme směrovat e-shop k jednomu konkrétnímu druhu zboží. Například v situaci, kdy vyberete dodavatele zaobírajícího se prodejem telefonních pouzder, nedoporučujeme v tomto případě vytvořit e-shop, který bude prodávat jen pouzdra.

Proč: protože dodavatelé a jejich zboží mohou mít kolísavý výkon v prodeji, ne všechno jejich zboží se může vhodně prodávat. A ne vždy se prodej takového zboží vyplatí, za každé situace a v každém prodejním kanálu. Prodejních kanálů je celá řada a i zde platí, že čím větší možnost pro manévrování máme, tím lépe.

V rámci DropShippig.cz se tedy držme faktu, že chceme e-shopy (3) přibližně s touto tématikou:

✅ Velkoobchodního pojetí (vše na jednom místě)

✅ S hračkami a potřebami pro děti a nejmenší

✅ S gadgety a dárky

✅ Alternativně : Prodej potřeb pro dům a zahradu

 

Pokud vás napadá také prodej erotických potřeb, je nutné zmínit jednu věc, která bude mít dost zásadní dopad na výsledcích inzerce: Erotické produkty, byť nepatrně erotické, nelze inzerovat efektivně na Google ads. Respektive, buď je inzerovat budete, ale za výrazně větší přirážku na ceně za inzerci, což se vám pravděpodobně nevyplatí, a nebo je inzerovat nebudete. A poté je nutné zmínit, že tyto produkty nesmíte ani v samotném e-shopu nabízet, byť třeba mimo samotný prodejní kanál Google Ads.

 

Co potenciálně nedoporučujeme v rámci jednotématických e-shopů v modelu DropShipping s ohledem na aktuální nabídku dodavatelů, respektive jaké zboží nedoporučujeme prodávat jen samostatně bez podpory dalších dodavatelů (ale pokud to budete chtít zkusit, je to na vaše riziko):

Prodej telefonních pouzder (DropShipping.cz)

Prodej potřeb pro kojence (DropShipping.cz)

Prodej hraček (DropShipping.cz)

Prodej sportovního oblečení, doplňků a stravy (DropShipping.cz)

Prodej drogerie (DropShipping.cz)

 

K tomu, abyste mohli prodávat v jednom e-shopu samostatně jednotlivý sortiment bez uvedení jakéhokoliv jiného, musíte mít silná know how a prostor pro propagaci takových produktů. Ideálně pak takové produkty mít výhradně, bez větší konkurence na cenách či kvalitě.

V rámci modelu DropShipping se přizpůsobujeme vlně, která je rozjetá, má konkurenci, ale lze na ní příjemně svézt. Někdy více, někdy méně. To znamená, že nemusíte tlačit peníze do brandové reklamy (pokud nechcete) a nemusíte být závislí na jedné komoditě. Je totiž zákonitostí, že s postupem ročního období se to či ono zboží prodává lépe nebo hůře. A není v našich silách znát veškeré proměnné (nebo je předpovídat).

 

☝️ Vyberte tři domény

Název domény je to, co se odvíjí od témat, která jsme si nastínili výše a kterým byste chtěli ve svém e-shopu věnovat pozornost. Doména je to, co napíšete do pole pro zadání adresy ve svém prohlížeči. Takovou doménu nejdříve musíte vybrat (vyhledat), mít jasno o její náplni, zakoupit ji a poté spojit s e-shopem.

Spojení s e-shopem zařídíme my. Povíme si v pozdější části tohoto článku.

Výběr domény je ale něco, co musíte udělat sami.

☝️ Jak zvolit správný název domény?

Absolutní pravda o absolutní správnosti názvu domény neexistuje. Je ale obecně dobré držet se těchto pravidel, která vám mohou pomoci s výsledek vašich reklam hned v začátcích. Doména se špatně mění, pokud ji už jednou zakoupíte a e-shop na ní zprovozníte. Proto je dobré dvakrát myslet, a jednou kupovat.

✅ Název domény bude mít koncovku .cz (nebo .sk, pokud budete prodávat na Slovensku). Případně takovou koncovku, která odpovídá zemi, na níž se rozhodnete cílit.

✅ Název domény nebude obsahovat pomlčku ve svém názvu (prostě proto, že s pomlčkou to nevypadá a nepůsobí tak dobře, a tak seriózně). Přestože jde o subjektivní otázku věci, je vždy lepší mít doménu bez pomlčky v názvu.

✅ Název domény bude o něčem vypovídat. Ať už o vaší značce, vaší myšlence, nebo sortimentu zboží, které prodáváte. Název domény nesmí být naprosto irelevantní vůči obsahu.

 

☝️ Co by doména raději mít neměla, kromě výše zmíněných pomlček:

✅ Mít koncovku jinou než .cz, pokud budete prodávat v Česku (nedoporučujeme .net, .eu, ani .com, pokud prodáváte na českém trhu). Samotná funkčnost domén s touto koncovkou je totožná s tou .cz, ale jsou zde jisté ukazatele, které napovídají, že domény s koncovkou .cz si vedou v konverzním poměru, tedy v počtu objednávek, lépe, než ty, které končí jako .eu.

✅ Mít v doméně diakritiku (relativní novinka, která je již podporována, ale sama o sobě se příliš neuchytila)

✅ Mít název domény, který se obtížně píše nebo pamatuje (má složitá slova nebo příliš mnoho slov)

✅ Čistě pro zopakování: mít v názvu domény pomlčky nebo jiné znaky

✅ Mít příliš dlouhý a nebo jinak příliš komplexní název domény složený z velkého množství slov (příklad, který je už dlouhý a také obtížně zapamatovatelný: velmilevnyobchodprimoprovas.cz)

✅ Vyvarovat se v názvu domény jakýmkoliv pohoršujícím, nevhodným, vulgárním a eroticky explicitním výrazům. Pokud by takové výrazy doména obsahovala, inzerentní kanály váš e-shop vyřadí z prodeje.

✅ V žádném případě nechceme domény třetího řádu (vasedomena.jejiposkytovatel.cz) a čtvrtého řádu (vase.domena.jejiposkytovatel.cz). Vždy chceme doménu druhého řádu, tedy „vasedomena.cz“.

 

☝️ Příklady vhodných domén lze stanovit takto (nebereme v potaz, zda a co je na těchto doménách k aktuálnímu datu, slouží jen jako příklady):

U velkoobchodního pojetí:

Velkoobchodnidum.cz

Supernakup.cz

Nakuptevse.cz

Alza.cz (brandové jméno)

Mall.cz (brandové jméno)

Popron.cz (brandové jméno)

 

U velkoobchodního e-shopů pro děti

SuperHracky.cz

Hrackyprodeti.cz

Detskepotreby.cz

Svetdeti.cz

Kukis.cz (brandové jméno)

(jiná vlastní brandová jména)

 

U e-shopů s prodejem dárků, potažmo gadgetů:

SuperGadgety.cz

Darkyagadgety.cz

Gadgetoviny.cz (brandové jméno)

Darkonator.cz (brandové jméno)

 

K brandovým názvům lze říci, že jde o specifický a do jisté míry smyšlený název (který vám něco říká, má určitý symbol, logo, logiku). Nelze jasně říci, co skutečně je nebo není lepší. Obecné názvy typu „Darkyagadgety“ mohou lépe cílit v rámci SEO, mohou také lépe cílit na určité PPC kampaně. Ale lidé si je mohou příliš plést s e-shopy, které mají podobný název.

Je to dobře nebo špatně? V případě přímé a opakované návštěvy, kdy uživatel po pár dnech bude chtít produkt zakoupit a nebude si přesně pamatovat název, může po zadání domnělého názvu zabruslit klidně ke konkurenci namísto vašeho e-shopu. To ale neznamená, že se těmto názvům máte vyhýbat. Jak jsme již řekli, neexistuje univerzální pravda a zaručený recept. Existují však pravidla, která je dobrá zvážit.

Proč nevybírat domény s koncovkou .net nebo .eu – obecně mají menší prestiž než .cz, pokud hodláte prodávat na českém trhu. Toto platí všeobecně. Prodávat produkty v Česku na e-shopu s koncovkou .com není sice problém, který by nešel překonat, ale pravděpodobně se míra provedených konverzí (= objednávek) sníží oproti tomu, kdybyste měli stejnou doménu s .cz.

Lze totiž zjednodušit daný fakt natolik, že kdykoliv je doména jiná než .cz při prodeji zboží v Česku (a obdobně platí i pro další země), zákazník bude mít dojem, že prodejce sídlí mimo ČR. To vyústí v dražší poštovné, platby předem, pofidérní produkty, větší riziko podvodu, což zákazník vědomě i podvědomě zpracovává.

Pokud však lpíte na doméně s jinou koncovkou, nikdo vám v ní bránit nebude. Potenciální rizika však znáte.

☝️ Nákup domény

Kde doménu koupit: existují desítky, ba i stovky portálů nabízející prodej domény. Je naprosto na vás, kterou z nich vyberete. Za nás nejvíce používáme portály:

domeny.cz

wedos.cz.

Bude čistě o vašich sympatiích či zkušenostech, který z portálů budete chtít zvolit.

 

✅ Jdeme na výběr domény

Poté, co se rozmyslíte, jaké 3 e-shopy budete chtít vytvořit, je nutné, abyste si udělali základní představu o názvech domén, které by vás zajímaly.

Domény jsou v mnoha případech obsazené, takže je nejdříve nutné ověřit, zda vámi vybraný název domény již někdo nevlastní a zda jej tedy můžete zakoupit. Takže prvním krokem je jednoduché ověření toho, zda je doména volná k prodeji. Ověření je zdarma a nic za něj neplatíte. Proběhne během vteřiny - bez něj se nepohnete dále.

Čistě pro ukázku, pokud přejdete na domeny.cz (či jiného prodejce), a vepíšete do vyhledávacího pole název domény, který vás napadl, může výsledek vyhledávání vypadat asi takto:

 

Do vyhledávání jsme zadali název, který nás napadl – Dumhracek.cz. Podotýkáme, že zde nehraje roli velikost písmen. Je tedy jedno, zda zadáte „dumhracek“ nebo „DumHracek“, velikosti písmen se u názvu doménu celosvětově nerozlišují.

Na obrázku vidíte, že doména dumhracek.cz je obsazené – červený štítek. Takže s doménu s touto koncovkou nemůžete zakoupit a je nutné zadat jakýkoliv jiný název, který vás napadá.

Pro inspiraci ve vyhledávání je možné například rozšířit vyhledávání tohoto názvu na:

„Dumsuperhracek.cz“.

Název domény je stále přijatelný, zapamatovatelný a není zbytečně dlouhý. Tři slova tedy nelze v názvu domény považovat za komplexní. Doména se třemi slovy není dlouhá, podíváme-li se na to z pohledu zapamatovatelnosti. Od čtyř slov nahoru je však délka domény kontroverzní a raději se takovému počtu slov vyhýbejte.

Výsledek po zadání sousloví „dumsuperhracek“ pak může vypadat nějak takto:  

Obrázek nahoře s daným výsledkem berte jen jako příklad. Není podstatné, zda je k aktuálnímu datu tato doména volná či není.

 

Doména, která je volná, lze zakoupit za částku, která je obvykle někde mezi 150 – 300 Kč na jeden rok. Lze ji však zakoupit i na déle, například 2 roky, nebo 5 let. Je tedy čistě na vás, na jak dlouhou dobu se rozhodnete doménu zaplatit.

Pokud zaplatíte doménu na jeden rok, po roce budete s předstihem upozorněni na nutnost prodloužení vlastnictví domény. To znamená, že pokud doménu nezaplatíte, po vypršení ochranné lhůty (cca 2 měsíce po výročí zakoupení) dojde tzv. k její expiraci. Expirací se stane dotyčná doména volná a k prodeji dalším případným zákazníkům.

Pokud doména expiruje, dojde ke zrušení přesměrování veškerých přístupů na váš e-shop. Takže to znamená, že pokud doménu nezaplatíte, po nějakém čase vaši zákazníci místo e-shopu, který jste pod doménou provozovali, obdrží oznámení, že je doména nedostupná, případně k prodeji. E-shop zde ale již nenajdou.

Při koupi domény NEPOTŘEBUJETE:

✅ Připlácet za hosting (hosting je v režii Dropohs)

✅ Připlácet za tištěný certifikát k vlastnictví domény

✅ Ani jiné podobné nesmysly

✅ Stačí pouze vlastnictví domény.

 

☝️ Než doménu zakoupíte

✅ Ověřte volné návrhy domén, které se vám líbí

✅ Pošlete je na podpora@dropohs.cz ke konzultaci

Na podpoře vám poskytnete zpětnou vazbu k názvům a společně si schválíme to, zda odpovídají strategii. Jakmile je spolu schválíme, můžete je zakoupit a zaplatit.

Jakmile doménu koupíte a zaplatíte, ohlaste podpoře na Dropohs.com své přihlašovací údaje do systému správce domény. Tedy přihlašovací údaje do doménového systému, kde jste doménu zakoupili. Navedení domény na váš e-shop za vás provede podpora e-shop systému Dropohs.com.

V rámci systému Dropohs provedete podání žádosti o asistenci s nastavením domény v sekci ozubeného kolečka > Nastavení domény a názvu, viz:

 

A v této sekci poté kliknutím na „Požádat o asistenci s nastavením domény“, viz:

Tuto žádost ale nebudete moci podat dříve, než provedete první platbu e-shopu. A o tom si povíme v dalším článku. O konkrétním napojení domény na váš e-shop si povíme ve třetí částí tohoto programu. Prozatím tedy nemusíte nic dělat.

Po zadání požadavku s nastavením domény provede podpora systému Dropohs nastavení základních parametrů vaší domény.

Pro zajímavost lze říci, že celý chod systému e-shopu v rámci platformy Dropohs funguje tak, že se na danou doménu zrcadlí samotný e-shop. E-shop je současně uložen i na vlastní url dropohsu, která je složena z čísel (například 12345689.dropohs.cz). Číslo v doméně je číslo vašeho e-shopu.

Jakmile doménu navedeme (respektive všechny tři pro tři e-shopy), změňte si do správce domén heslo. To jste nám totiž poslali ve zprávě, která navazuje na podání žádosti.

 

☝️ Doména bez zabezpečení

Po zakoupení domény a jejím navedení je nutné zmínit, že doména sama o sobě neobsahuje bezpečnostní certifikát. Bude tedy nutné požádat podporu, aby jej zakoupila a nastavila ji pro všechny tři e-shopy.

Bezpečnostní certifikát je určitý druh zabezpečení, který mimo jiné zaručuje, že se mezi vás (jako provozovatele e-shopu) a zákazníka nevpašuje někdo třetí, kdo by jakýmkoliv způsobem „naboural“ proces tvorby objednávky nebo zadávání platebních údajů. Toto zabezpečení je tedy jedním ze základních aspektů, které slouží pro zajištění bezpečí vás a vašeho zákazníka. Více si o něm povíme ve článku 4, prozatím se jím nemusíte zatěžovat.

☝️ Závěrem

V této chvíli tedy patrně máte vybrané 3 domény.

Domény jsou důležité, protože odráží základní nápad toho, co budete prodávat. Když víte, co budete tematicky prodávat (dle výše uvedených informací) a máte vybranou doménu, nebrání vám nic k dalšímu nastavování e-shopů.

Dům stavíme od základu, nikoliv od střechy. A to platí i v našem případě, při aktivaci e-shopů. Proto není dobré nejdříve vytvářet e-shop, a až poté se rozhodnout, co v něm budeme prodávat.

 

Tento dokument je chráněn autorským zákonem a jeho šíření bez souhlasu autora je vysloveně zakázáno. Každý takový dokument je chráněn individuálními prvky, podle kterých dokážeme identifikovat účet a jeho majitele, kterému byl určen. Autor: David Marák, Dropohs.cz