Předně si pojďme říci, co že to vlastně to „riziko“ je. Až už na tomto světě děláte cokoliv, vše vám přináší určitá rizika. Pokud budete jíst více červeného masa, k tomu uzeného, budete podstupovat větší riziko, že se vám u vás rozvine rakovina tlustého střeva (nabíháte si zcela vědomě). Pokud pojedete autem, budete riskovat, že budete mít nehodu. Půjdete-li nakoupit, riskujete i u takto triviální činnosti, že vás někdo okrade. Pokud výjdete ven ze svých dveří, riskujete, že na vás spadne meteorit.
Co znamená slovo "riziko"?
Znamená to snad, že nic z toho, co jsme výše vyjmenovali, nebudete dělat? NE. Riziko u všech zmíněných věcí lze do velké míry minimalizovat, a současně lze říci, že takové riziko je přijatelné a prakticky zanedbatelné.
Obdobně to platí u podnikání v dropshipping byznyse, ve kterém figurujete v roli provozovatele.
Pokud jste totiž provozovatel, lze zjednodušeně říci, že nejste prodejce. A nejste-li prodejce, v podstatě platí, že jakékoliv problémy u ČOI budou a jsou řešení výhradně s poskytovatelem, respektive dodavatelem zboží, a tím je DropShipping.cz a MegaDropShipping.cz.
Podnikání, ve kterém nejsou rizika, neexistuje. Neexistuje ani samotný život, ve kterém by rizika nebyla. Jakmile se narodíte, začne se vás hrnout spousta větších i menších problémů, zdravotních, i jiných.
▶️ V předchozím článku ◀️ s názvem "1️⃣2️⃣ Jak je to s reklamacemi objednávek a nevyzvednutými zásilkami zákazníků?" jsme otevřeli zásadní téma týkající se nepřevzatých a reklamovaných objednávek.
Co „riskujete“ s dropshipping podnikání?
☝️ Reklamované a vrácené zboží nejde jako ztráta za vámi, ale hradíte pouze náklad na dopravu (marnou) a drobný poplatek za zpracování nepřevzaté zásilky (v řádu desetikorun). Riziko tedy je, že váš zákazník nepřevezme zásilku nebo ji vrátí. Toto riziko, jak jsme si pověděli v předešlém článku, je v řádu jednotek procent. Je natolik minoritní, že lze srovnat se štípnutím komára. Riziko tu je, a dopadem je, že místo trochu svrbí. Nic víc.
☝️ Dodavatel nebude mít zboží na skladě, protože v posledních hodinách došlo k jeho vyprodání. Ano, toto se stává – zkrátka nebude možné objednávku vyřídit. Je to však opět v řádu jednotek procent a především se netýká všech dodavatelů, ale jen jeho zlomku. Pro vás to neznamená ztrátu jinou než z ušlého zisku, který jste ale nezískali, takže nic sami neplatíte. Důvodem takového problému prostě je, že zákazníků v jedno chvíli může objednat více, a v posledních desítkách minut mohlo dojít k úplnému vyprodání zásob. Toto riziko je sice subjektivně nepříjemné, ale na život vás stát nebude.
☝️ Riziko, že na váš e-shop přijde Česká Obchodní Inspekce. Pokud do e-shopu vložíte všechny právní dokumenty, které předepisujeme (obchodní podmínky, zpracování osobních údajů atp.), a nebudete provádět imaginární umělá snižování cen v kontextu „cena po slevě“, nehrozí vám nic jiného než oznámení, že na vašem e-shopu byla provedena kontrola od ČOI. Ta bude chtít dále nasměrovat s vašim vyjádřením, kdo zodpovídá na prodej – zda je to poskytovatel, tedy DropShipping.cz nebo MegaDropShipping.cz. Vy celou věc budete delegovat na tohoto poskytovatele. Neplatíte nic a pokud by někdo hradil pokutu, je to výhradně DropShipping.cz nebo MegaDropShipping.cz. Z našich e-shopařů a intervencí od ČOI zatím ani poskytovatel nehradil žádnou pokutu.
☝️ Zboží musí být dle platné legislativy označeno dodavatelem, toto vše zajišťuje poskytovatel služby, DropShipping.cz a MegaDropShipping.cz. Pokud takové zboží není označeno, riziko jde za poskytovatelem, ne za vámi. V tomto ohledu jste bez rizika.
Pokud budete porušovat zásady inzerentních kanálů jako Google a Facebook, hrozí vám u nich zrušení účtu. To znamená, že musíte podnikat svým jménem nebo jako jednatel své společnosti, vlastníte vlastní platební kartu a tou u inzerentních kanálů platíte, nebudete provozovat klamavé obchodní prakticky a budete mít úplné informace k reklamacím na webu. Dále je v tomto bodě extrémně důležité držet se Byznys programu. Pak existuje minimální riziko, že se dotyčným kanálů znelíbíte.
Kdy se vystavujete nebezpečí?
❗️ Pokud provozujete klamavé obchodní praktiky (uměle snižujete cenu a vydáváte ji za cenu po slevě, ačkoliv je to cena původní a před slevou), hrozil by vám postih od ČOI
❗️ Pokud sami do svého e-shopu vložíte produkty mimo distribuce poskytovatele, kterými byste porušovali platné zákony
❗️ Pokud byste bezhlavě utráceli obrovskou sumu peněz za inzerci aniž byste věděli, proč a jak to děláte = pak by se vám nemusely vrátit. Když se budete držet Byznys programu, riziko je minimální. Obrovskou sumou rozumíme desetitisíce měsíčně bez řádných zkušeností a znalostí. Začínat je vhodné s menším rozpočtem.
Shrnutí
Riziko podníkání v režimu DropShipping je obecně minimální, protože:
✅ Nedáváte peníze do zboží na skladě (nehrozí vám, že peníze zůstanou ležet v neprodejném zboží)
✅ Neplatíte za provoz skladu (nehrozí vám, že náklady převýší zisky)
✅ Neplatíte za pracovníky a neřešíte problémy pracovníků (neřešíte dovolené, pracovní neschopnosti pracovníků, případné poškození zboží zaměstnanci, krádeže zboží zaměstnanci...)
✅ Nejste v režimu „prodejce“ (pokud budete podnikat slušně, většina věcí se bude vztahovat na poskytovatele)
✅ Neznačíte zboží, to za vás dělá poskytovatel
✅ Nepřebíráte reklamace
✅ Nepřebíráte nepřevzaté zásilky